100. rocznica wyścigu Rolex Fastnet rozpoczyna się 26 lipca 2025 r.
Wyścig Rolex Fastnet 2025 będzie świętować zarówno stulecie, jak i klubu, który odrodził: Royal Ocean Racing Club.
Wyścig, na którym założył Klub Royal Ocean Racing Club w 1925 roku, stał się największym wyścigiem morskim na świecie. Edycja 100. rocznicy wypłynie z Cowes 26 lipca 2025 r. I zakończy, po raz trzeci, w Cherbourg-en-Cotentin we Francji; Kurs 695 mil.
Obecnie 469 jachtów wzięło udział w tej specjalnej edycji, dzięki czemu Rolex Fastnet Race zdecydowanie jest największym na świecie wyścigiem morskim – dalekie od jego skromnych początków w 1925 roku.
Pomysł na wyścig Fastnet został sprowadzony przez poszukiwacza przygód/autora Weston Męczennika. Po rywalizacji w wyścigu Bermudy zadał pytanie w prasie „Dlaczego wyścigi oceaniczne jeszcze dotarły do brytyjskich brzegów?”.
Brytyjska społeczność rejsów gwałtownie zaskoczyła tę pozornie nieudaną rozrywkę, i to spowodowało, że organizatorzy i konkurentowie z pierwszego wyścigu Fastnet założyli Klub Royal Ocean Racing Club.
Siedem jachtów wypłynęło z linii startowej Ryde w Królewskiej Wiktorii YC w 1925 r., Kierując się na wschód od Solent Bound for Fastnet Rock, a następnie do Plymouth.
Począwszy od linii RYS, wychodząc z Solent na Zachód, wprowadzenie Bishopa Rocka jako znaku kursu, Mark Pantaeniusa, TSSES jako przeszkody, a następnie przenoszenie wykończenia do Cherbourg było późniejsze ewolucje kursu. W 1931 r. Wyścig stał się dwuletnia (w dziwnych latach, pozostawiając wyścig Bermudy na parzyste liczbę), a tylko po raz pierwszy w 1933 r. Wyścig w pełni podwoił się, aby zakończyć w Cowes.
Przed II wojny światowej Race Fastnet nigdy nie zebrał więcej niż 29 wpisów, ale od końca lat 50. do czasu katastrofy Fastnet w 1979 r. Wzrosło wykładniczo, zrywając 100 w 1963, 200 w 1967 i 300 w 1979 r.
W 1957 r. Puchar admirała został początkowo wprowadzony, aby zachęcić nas do amerykańskich wpisów, ale następnie otworzył się dla wszystkich narodów.
Rezonomiło to silnie i u szczytu pod koniec lat siedemdziesiątych 19 międzynarodowych zespołów trzyosobowych, większość z profesjonalnymi jachtami i intensywnymi próbami selekcyjnymi. Podczas gdy Puchar Admirała odbył się ostatnio w 2003 roku, jego powrót w 2025 r. Jest nową erą w już gigantycznym wydarzeniu.
Podczas gdy brytyjskie zespoły wygrały to rekordowe dziewięć razy (ostatnim w 1989 r.) Innymi zwycięzcami byli Niemcy (1973/83/85/93), USA (1961/69/97), Australia (1967/79, 2003) plus Nowa Zelandia (1987), France (1991), Włochy (1995) i Netherlands (1999).
Puchar admirała powraca na 2025 r., Od 17 lipca do 1 sierpniaa następnie odbędzie się co dwa lata przez Royal Ocean Racing Club. Puchar admirała jest uhonorowany na całym świecie żeglarstwa jako nieoficjalny Puchar Świata w wyścigach na morzu.