W ramach historycznego skoku w dziedzinie technologii morskiej i globalnego monitorowania oceanów wystrzelono pierwszy w swoim rodzaju autonomiczny podwodny szybowiec z misją okrążenia globu – rejsu o długości 73 000 km, który obiecuje zmienić nasze rozumienie światowych oceanów.
Pięcioletnia wyprawa, zwana Misją Sentinel, jest wspólnym dziełem Teledyne Marine i naukowców z Rutgers University-New Brunswick. Sercem misji jest Redwing – najbardziej zaawansowany komercyjny szybowiec podwodny, jaki kiedykolwiek opracowano.
Przedsięwzięcie rozpoczęło się 10 października 2025 r. po ceremonii wysłania statku w Woods Hole Oceanographic Institution (WHOI), siedzibie drugiej co do wielkości na świecie floty szybowców oceanicznych. Redwing został rozmieszczony z szelfu kontynentalnego na południe od Martha’s Vineyard.
Redwing – skrót od Research & Education Doug Webb Inter-National Glider – składa hołd słynnemu inżynierowi Dougowi Webbowi, którego pionierskie prace nad autonomicznymi pojazdami oceanicznymi położyły podwaliny pod tę misję. Webb, który zmarł w 2024 roku w wieku 94 lat, po raz pierwszy wyobraził sobie potencjał szybowców oceanicznych dalekiego zasięgu kilkadziesiąt lat temu.
„To naprawdę historyczna misja” – powiedział Brian Maguire, dyrektor operacyjny Teledyne Marine. „Utoruje drogę przyszłej globalnej flocie autonomicznych pojazdów podwodnych zdolnych do ciągłego pobierania próbek z naszych oceanów i dostarczania danych w czasie rzeczywistym, które poprawią prognozowanie ekstremalnych warunków pogodowych i usprawnią naukę o klimacie”.
Redwing to szybowiec Slocum Sentinel nowej generacji, zaprojektowany specjalnie z myślą o misjach o bardzo długim czasie trwania. Napędzany wyłącznie siłą grawitacji i wyporu, porusza się po powolnym kształcie zębów piły, oszczędzając energię podczas nurkowania na głębokość 1000 metrów. Dzięki zasięgowi do 15 000 kilometrów na etap Redwing jest przystosowany do nieprzerwanej pracy na morzu przez wiele miesięcy.
Kadłub z włókna węglowego ugina się subtelnie pod ciśnieniem, a pływalność jest regulowana za pomocą pompy na bazie oleju i systemu pochylenia, dzięki czemu szybowiec może „surfować” po prądach oceanicznych, a nie stawiać im opór – jest to energooszczędna konstrukcja, która ma kluczowe znaczenie w przypadku długotrwałych wdrożeń.
Redwing będzie wychodził na powierzchnię co osiem do 12 godzin, aby przesyłać dane przez satelitę, przekazując stały strumień informacji o temperaturze oceanu, zasoleniu, gęstości, przepływie prądu i aktywności biologicznej do globalnej sieci monitorowania Narodowej Agencji Oceanicznej i Atmosferycznej (NOAA).
Te dane w czasie rzeczywistym będą publicznie dostępne dla badaczy, meteorologów, decydentów i nauczycieli na całym świecie.